Uppdateringar

Hej på er! Nu kommer ett litet längre inlägg med en del jag har tagit kort på och velat berätta om sedan i början av november!


I höstas fick jag förfrågan om att presentera Sverige, för ett antal klasser i åldrarna 5-10 år. Jag skapade då ett spel med bilder som berättar olika saker om Sverige. Det var jätteroligt att komma på vilka bilder jag skulle använda, att rita bilderna och att plasta in dem med en maskin. Vid inplastandet kände jag mig som ett barn, som gjorde nåt bara vuxna får göra i vanliga fall - oj vad sprickfärdigt uppspelt jag var! Jag fick göra allt det där jag drömde om som liten! Men allra roligast var ändå att leka leken med barnen. Här är spelkorten som var grunden i leken.


Fredag den 13 november gjorde jag en liten plansch om svensk skrock och lade i köket där mina kollegor äter.

Skrocken var:

Gå inte under stegar

Ta inte in ljung inomhus

Öppna inte paraplyet inomhus

Vänd inte på tröjan om du satt på den bakofram

Var försiktig med speglar - om de går sönder har du otur i 7 år!!!

Lägg inte nycklarna på bordet

Jag gjorde också chokladbollar, samt bjöd på Orangina. Jag hade skrivit på franska och svenska och fick svar på svenska, franska och bretagnska!


Bild från en morgonpromenad under nedstängningen.


Vad är detta för manick?! Jag vet svaret ;)


Upplyst kyrka i kvällsljus. Jag har lärt mig att uppskatta dess klockor som ringer i tid o otid. Kl 7, 12, 19, vid begravningar, samt gudstjänster ringer de både länge o väl. Annars markerar de bara vilken heltimme det är. Ibland öppnar jag fönstret för att höra bättre. Det var stämningsfullt i juletid.


En macka som heter "svensken". Har sett den flera gånger. Innehåller rökt lax och färskost.


Bilder från en promenad i Bannalec. Det var första gången jag såg ett kiwiträd. Promenaden ägde rum dan före första advent, men det fanns inget som skvallrade om att det snart var jul. Utom grisen! 


Första advent tog vi oss en tur till Pont-Aven. En mysig stad som är känd för alla sina gallerier. Helt ärligt, det var enormt många. Liksom det finns gator med caféer eller klädbutiker i andra städer fanns det gator med gallerier där :o Jag har ingen bild från en sån gata, men jag har andra fina bilder:

Stenen på bilden till höger har ett namn. Den heter nåt med "skon" har jag för mig. Vilket man kan förstå.

Anledningen till alla dessa gallerier är att flera kända konstnärer har målat berömda tavlor där. Namnet Paul Gaugin sa inte mig nånting innan första advent 2020, men nu vet jag att han är störtkänd och jag har sett modellen för en av hans mest kända tavlor « Den gula kristus ».

Ja, och ägde ju den här turen till Pont-Aven rum första advent och inte mitt i sommaren, som man lätt kan tro när man ser bilderna ovan. Lägger in den här adventsljusstaken för att påminna oss om hur advent vanligen ser ut ;)


Jag satte upp lite info om advent för mina kollegor. Varje måndag efter advent satte jag även dit en flamma :)


Tycker mer jag har lagat svensk mat i rollen som representant för Sverige, än upptäckt fransk matkultur. Men en ny sak har jag iaf testat på: att ugnsrosta kastanjer. Supergott!


Med dessa bilder har vi smugit oss in i december, närmare bestämt andra december. Den månad som ligger andra december och idag innehåller också en del bilder och reflektioner, men det tar vi en annan dag. Ha det fint!