Det snöar!!! - Il neige !!!

Nej, se det snöar !
Nej, se det snöar!
Det var väl roligt, hurra!

 

Ja, minsann, det snöar! I tisdags snöade det lite grann, kortet ovan är taget på lunchen och kortet nedan är taget på kvällen. Det var en lycka att se barnen i snön :)

Il neige ! Mardi il neigeait un peu, la photo au dessus est prise le midi et la photo en dessous est prise le soir. C'était un bonheur de voir les enfants dans la neige :)

Jag fick förklarat för mig att det var närapå exceptionellt att det snöade sådär mitt på dagen som det gjorde i tisdags. I vanliga fall kan det komma lite snö på natten som smälter bort till lunch. Igår föll ingen direkt snö, så jag tänkte att det var allt för den här gången. Jag hade fel...

On m'a expliqué que c'était rare qu'il neigeait vers midi, comme il le faisait mardi. Quand il neigeait  guère du tout hier j'ai cru que c'était toute la neigeait que j'allais voir en Bretagne pour cet hiver. J'en avais tort...

Jag skulle skjutsa Grég till jobbet på förmiddagen och av den anledning observerade jag vädret noggrannare än vanligt på morgonen. Lättad kunde jag konstatera att det inte direkt var någon frost, men sen började det snöa. Visserligen har jag redan kört på snötäckta vägar, men aldrig med sommardäck. Nu har jag gjort det och det är en annorlunda erfarenhet.

 

J'allais chercher Grég le matin et pour cette raison j'observait bien le temps le matin. Soulagé j'ai pu constater qu'il n'y avait pas de gel, mais puis il commençait à neiger. J'ai conduit sur les routes couvertes de neige avant, mais jamais avec les pneus d'été (comme on les appelle en Suède).  Maintenant je l'ai fait et c'est une expérience particulière.

Det är lite underhållande att se hur den här lilla mängden snö får hela samhället att bli helt till sig. Skolbussarna ställdes in redan i tisdags och idag kom ett beslut under förmiddagen om att alla föräldrar skulle hämta sina barn så snart som möjligt, så en efter en lämnade de skolbyggnaden. På fritidset har vi som max haft 52 barn. I eftermiddags hade vi fyra...

 

Pour moi, c'est un peu rigolo de voir que si peu de neige peut paralyser tout une société. Les transports scolaires qui étaient annulés déjà ce mardi et puis ce matin la décision qu'on demandait aux parents  d'aller chercher ses enfants le plus tôt possible. À la garderie on a accueilli jusqu'à 52 enfants. Cet après-midi on en accueillait quatre... 

Men bilolyckorna har varit många och efter att själv ha kört i snö med sommardäck förstår jag åtgärderna. Jag är ändå glad för barnens skull, att de har fått leka i snön!

Mais les accidents de voitures ont été nombreux, d'après ce que j'ai compris, et avec l'expérience de pneus d'été + de la neige, je comprends les mesures qu'on a pris. Pourtant, je suis content pour les enfants qui ont pu jouer dans la neige !

Sen måste jag bara få avsluta med ett låttips: Un, deux , trois  med Carole Fredericks, Jean Jacques Goldman och Michel Jones. Den här låten är fantastisk! Det är som att jag trängs med hundratals andra buggande människor på ett stort dansgolv med volymen på max varje gång jag hör den. För några dagar sedan gick jag på en skogspromenad och för en gångs skull hade jag hade musik i öronen (istället för att lyssna på fåglarna...) och när det här låten började spelas fick stigen bli mitt dansgolv, det var helt enkelt inget annat att välja på, jag bara var tvungen att dansa! Det var lite mindre snö och is den dagen kan väl tilläggas ;)

 

Ha det fint allesammans!

 

Puis, je dois vous recommander une chanson: "Un, deux , trois"  avec Carole Fredericks, Jean Jacques Goldman och Michel Jones. Cette chanson est fantastique! C'est comme si je me trouve sur une piste de danse avec des centaines d'autres qui danse le bugg (danse suédoise) chaque fois que je l'entends !  Il y a quelques jours, je suis allé dans la forêt et j'avais les écouteurs dans mes oreilles (au lieu d'écouter les oiseaux que je fais normalement) et quand j'ai entendu cette chanson le sentier est devenu ma piste de danse, je n'avais pas de choix, il me fallait juste danser ! Je peux dire qu'il y avait moins de neige et glace ce jour-là ;)

 

Bonne semaine à toutes et  à tous !