Mardi gras - Semledagen

Bonjour!

Aujourd’hui c’est le mardi gras et la photo au dessus montre deux semlas que j'ai fait ici en France. Le semla est un gâteau de mardi gras en Suède, mais les suédois l'adorent et une fois arrivé en janvier les semlas sont à trouver partout dans les supermarchés. Le mardi gras n’est même pas appelé “mardi gras” en Suède, on dit “le jour du semla”.


Hej på er!

Idag är det ju semledagen. I stycket ovan förklarar jag för fransmännen att vi älskar semlor och att så fort vi kommer in i januari hittar vi semlor i varenda matbutik. Jag berättar också att vi inte ens kallar semledagen för “fettisdagen” längre, som fransmännen gör, utan helt enkelt har döpt dagen efter bakelsen: semledagen.

Normalement un semla est une brioche remplie de pâte d’amande, décorée avec de la crème fouettée, un “chapeau” et  du sucre glace. Demain je vais faire des semlas avec les enfants au centre de loisirs, mais ils ne seront pas des semlas traditionnels. Personnellement je ne suis pas un fan de la pâte d’amande et je suis vegan, donc je vais remplacer la pâte d’amande par de la sauce vanille et la crème par du lait de coco. Voici une recette pour le semla: 

 

Här förklarar jag att en semla vanligen är en bulle med fylld med mandelmassa, dekorerad med vispad grädde, en liten hatt och florsocker. Imorgon ska jag göra semlor med barnen på fritiscentret, men det kommer inte att bli traditionella semlor. Mandelmassan byts ut mot vaniljkräm och detta eftersom:1 jag är inte jätteförtjust i mandelmassa, 2 barn generellt brukar inte vara förtjusta i mandelmassa, 3 jag hittar inte direkt mandelmassa i affärerna och 4 i förhållande till vaniljsås verkar mandelmassa vara väldigt omständigt att göra själv. Den vispade grädden får bli ersatt av vispat kokosmjölkfett för att vara veganvänlig. Här har vi receptet som jag kommer att använda:

Download
Semla : ingrédients - ingredienser
Semla, ingrédients.pdf
Adobe Acrobat Document 4.0 MB
Download
Semla : préparation - tillagning
Semla prép, suédois - français.pdf
Adobe Acrobat Document 38.4 KB

Pour des photos comment les préparer cliquez ici.

För bilder på hur du bakar semlorna, tryck här.

 


J’ai trouvé un gâteau à la boulangerie qui ressemble un peu aux semlas ! C’est un Paris-Brest. J’ai demandé pour les ingrédients, mais ce gâteau ne contient pas les mêmes ingrédients que le semla. On m’a aussi expliqué que le Paris-Brest a normalement la forme d’une roue.

 

Jag hittade en bakelse i bageriet som jag tycker liknar semlor lite grann. Det är en “Paris-Brest” (Paris är ju som bekant huvudstaden i Frankrike och Brest är en storstad i Bretagne) och jag frågade om ingredienserna, men det visade sig vara helt andra ingredienser än de som används till semlor. Jag fick också förklarat att Paris-Brestbakelsen vanligen har formen av ett hjul.

Bon mardi gras à tout le monde !

Glad semledag allihopa!